masa kini

Followers

Thursday, July 8, 2010

::AnDai DaPaT kU uNdUrKaN mAsA:::

SESUDAH hampir 7 tahun ku meningggalkan banyak tentang zaman kecilku di sebuah kampung menjadi satu kenangan yang  tak terucap betapa indahnya pada waktu itu...
   SEMASA ku tinggal banyak pengalaman yang aku boleh berkongsi...bersama kalian..iaitu aku pernah merasai pengalaman bagaimana hendak menoreh getah..aku percaya ramai yang tak percaya tapi ini memang benar dengan usia begitu...seawal  pukul6.00 pagi bapaku telah keluar untuk menoreh getah,manakala aku pada pukul 7.00pagi..walaupun nampak seng untuk menoreh tetapi agak sukar..ia memerlukan kemahiiran,,jika terdalah toreh pokok getah akan mati..
selepas menoreh aku perlu menunggu beberepa seketika supaya cawan yang diletak di pokok penuh,,
selepas itu susu getah itu diletakkan didalam baldi untuk diangkat naik,,selepas habis susu itu dibahagikan dengan kadar yg mencukupi dan diletak sekali dengan cuka supaya susu getah itu menjadi pejal...selepas beberapa minit susu getah itu diletak diatas lantai dan dipijak supaya menjadi agak nipis,
  seterusnya angkat getah itu,,mengagkat getah itu amat berat dan memerlukan banyak tenaga..dan diletakkan di mesin untuk menjadikan getah itu benar2 rata,,korang kena pusingkan tempat pemegang tangan di mesin tersebut..lepas tu korang guna lagi datu mesin untuk dijadikan getah tu lebih cantik..keadaan nyer besarlah juge..
lepas tu korang kne jemur getah tu,,bkanyne macam jemur baju,,1 hari dah siap,,ni korang kne tggu sampai 2 bulan untuk pastikan die bner2 kering..ha kan  masih ade sisa baki  susu getah dalm cawan tu,,ha tu korang boleh jadikan `pejal',,ni korang bleh ambil pada keesokan hari...penat gler wat kje ni hanya tuhan jelah yg tahu peri die..,,aku rse dak2 bandar tak sanggup wat kje ni,,tul tak??
   bau getah yang telah dikering busuk baunyer...ha pejal tadi aku kne angkat cepat,,nnti orang lain yang ambill..itulah jerih perih orang yang menoreh getah......OK...
  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...