masa kini

Followers

Friday, December 16, 2011

TEROMBAK RINDU

           
            Ombak rindu bagi aku sebuah filem yang membawa elemen sedih tanpa membawa elemen thriler,tu komen aku terhadap filem ni.Aku seorang lelaki yang suka juga dengan cerita cinta yang dicampurkan walaupun sedikit genre thriller ia akan memberi sedikit walaupun tidak banyak unsur suspen terhadap sesebuah filem itu.Itu baru aku suka,tapi itu hanya minat aku,hak masing-masingkan untuk menilai.

              Dalam filem ni unsur grafik yang menarik memang banyak dipaparkan,tak kelip mata aku tengok stiap sudut dalam filem ini.Itu juga merupakan salah satu penarik kepada filem OMBAK RINDU ini.

        Aku nak suggestkan kepada semua kaki novel cinta cuba korang baca novel WEERA CINTA WASILAH sebab dalam novel ni,penulis membawa pembaca cinta bukan sahaja boleh diadaptasikan antara lelaki dan wanita,penulisjuga membawa pembaca menyelami cinta terhadap alam semesta dan antara lelaki dengan lelaki .cinta itu besar maknanya untuk ditafsirkan.Memanglah cinta itu seperti layang-layang,layang-layang akan terbang tinggi berpaut dengan tali layang-layang,jika tali layang-layang itu putus layang-layang akan hilang arah ia merupakan metafora bagi sebuah cinta.HUH!
JANGAN LUPA BACA NOVEL WEERA CINTA WASILAH,NOVEL CINTA UNIVERSAL!
Aku menyimpan hasrat untuk adaptasikan novel ini ke layar perak.

Cukuplah tu.aku nak tidur dah,penat menaip ayat bunga-bunga ni..
ASSALAMMUALAIKUM.

Wednesday, December 14, 2011

TUTUP HIDUNG ANDA!! * bau petai


          First of all,thanks sebab melihat MODELLING dia atas ya!! terima kasih  *jangan terkejut aku boleh jadi model nanti ya!..itu memang cita-cita aku jugak nak jd model bg the meletop magazine such as vogue dan tersergam berjalan menjadi model runway juga berada di pentas-pentas besar such as OSCAR festival..
FUYOHH!! ..memang kena tu semua dengan aku.. :)
pasti apa yang tak  kena dengan post kali ni sampai menutup-nutup mulut ni ape cerrr bro..
just cuma nak kongsi yang aku ni suka makan petai,kalau dimasak dengan sambal, lagi-lagi sambal udang dengan petai PERGGGHH!! MARRVELOUS giler dokhh!!
        Aper!! korang tak suka makan petai! rugi giler korang petai tu sedaplah,nak citer skitlah,bila aku masukkan petai dalam mulut bersama dengan sambal tak terkata sebab petai bagi aku rase bila dikunyah rase berlemak ditambah lagi dengan warna hijau muda menambahkan selera aku.. *meleleh air liur!!
Aku tau sebab ape korang tak suka makan petai sebab petai tu boleh buat mulut korang busukkan,juga buatkan air kencing korang menjadi tambah busukkan..Alah!! korang susunlah strategi kalau nak makan petai ni,tengok macam aku time cuti baru makan petai,taklah ade orang bau mulut kita ni kanz..Pandai-pandailah sikit nak hidupkanzz.


                              terjojol mata aku melihat ini!!

Khasiat petai banyak giler,tak sia-sia aku makan

KHASIAT PERUBATAN PETAI

Biji Petai

* Khasiatnya ialah apabila dimakan dapat merawat masalah hati (liver), busung, bengkak buah pinggang, kencing manis (diabetes). Juga dapat membunuh cacing dalam perut serta usus, lalu keluar bersama najis.

Daun

* Daun petai boleh digunakan untuk merawat demam kuning. Caranya ialah dengan merebus daun petai, kemudian airnya dibuat minum.

Akar (kulit akar)

* Ini khusus untuk rawatan kencing manis (diabetes), juga direbus kemudian airnya diminum. Amalkan selalu.

Khasiat Petai Belalang

Petai belalang kecil buahnya dan boleh di dapati di kawasan kampung. Penulis masih ingat ketika zaman kanak-kanak, penulis dan rakan-rakan gemar makan petai belalang (dimakan secara mentah). Maklumlah, dasar kampungan, kalau tidak buah-buah kayu yang lain, petai belalanglah yang kami baham. Zaman sekarang ni kanak-kanak banyak makan “snek” yang buat di kilang-kilang. Aktiviti pun sangat berbeza, kanak-kanak sekarang main Playstation dan game komputer. Zaman penulis & da-gang dahulu, kami panjat sana, panjat sini, masuk hutan, mandi tali air, tangkap ikan di bendang dan macam-macam. Woops! Maaf, sedikit terkeluar dari topik.

Khusus bagi mereka yang nak merawat masalah buah pinggang, caranya ialah dengan mengeringkan sejumlah petai belalang. Setelah itu masukkanlah petai-petai yang telah dijemur kering itu ke dalam air panas. Minumlah ia setelah membiarkan seketika. Sangat mujarab. Bagi sesiapa yang ada masalah buah pinggang tu, bolehlah cuba. Setelah beberapa kali meminumnya, boleh jumpa doktor untuk diperiksa. Insya-Allah ada perubahan.

masyaallah banyak kebaikannye,sape kate takde khasiatnyer.
so,makanlah petai banyak-banyak yer..
Alhamdulilah..

sampai disini sahaj.
kbye..

Tuesday, December 13, 2011

MACAM-MACAM YE KORANG

          Dengan cara macam-macam dioranglah aku tetap akan ingat diorang sampai bila-bila
    sebab dioranglah buat aku gembira tatkala aku sedih atau sepi.
           Perangai diorang yang macam gila-gila membuatkan akau tertawa terbahak-bahak sehingga nak terkeluar semua ORGAN DALAMAN.
Itulah yang dinamakan rakan,bukan rakan fesbuk tapi rakan sekelas yang baik hati.Tanpa diorang luaklah duit poket aku.nyiahahahah.
Siapekan gerangan itu deng! :
Mohamd faizzul bin Ariffin
   maaf ye FAR_EZ kalau aku ade tertiru omwork kau,biaselah tu kanz aku tak siap kerja ..
member pandai yang ade disebelah aku untuk ditanya,memang dh boleh buat kaunter pertanyaan dah,asik tanye die jer..pandai orangnye suka menolong .
Nanti kau dah pergi PLKN xde siape lagi nak hang out dengan aku lagi kanz,harap kau bersabar dengan dugaan yang akan kau tempuh nanti ya,sebab itu yang akan membuatkan kau lebih matang.

Nazirul azlan bin Nasarudin
membuat duit aku tak luak,boleh dikatakan mcam tulah,baik hati orangnya walaupuan cakap benda yg mengarut sampai aku ketawa terbahak-bahak.
Tapi sekarang kau dah xde lagi kat JB ni lagi dah balik KL,entah tak tau bila jumpa kau lagikanzz

Aizat bin Azhari
Tempat untuk mendengar cerita-cerita panas,ceritanya boleh satu dunia nak tau,memang macam real jer ceritanya.Tak sabar aku nak mendengar cerita yang seterusnya,ni pon baik jugak. Bagus jugak wat menantu.
Kau lepas ni dah sibukkan dengan kerja yang mesti tak tentu hala kan..hahhaha,dah susah nak jumpe aku lagi nanti.

3 orang BFF yang membuatkan aku hiba apabila last sekolah dan terpakse berpisah dengan diorang membawa hala tuju masing-masing,entah bila lagi dapat bejumpa.
takut2 diorang dah lupakan aku disini.
mungkin kita takkan berjumpa lepas ni,maafkan aku kalau aku ada buat salah atau terkasar bahasaya ye.



                                   Gambar mak jemah bersama bang jemah diatas,!!

              JANGAN LUPA AKU KALAU DAH BERJAYA!!!!!!!!!!!!!

Monday, December 5, 2011

ABANG YANG JAHAT

           Tak tau pulak aku memang abg yg jahat sebab ini terbukti apabila hal ini aku bertanya sendiri kepada adk aku.cam ni aku tanya:
aqim: ajan sayang abg x?
mahzan:sayang
aqim:kenapa ajan sayang abg?
mahzan:sebab abg jahat.

      Terkedu buat seketika macam tak percaya sebab kenapa dia syg aku.
MEMANG terbuktilah aku abang yang JAHAT sebab nak mendidik adik-adik menjadi seorang yang berdisiplin.Aku ada 9orang adik beradik dan aku anak yang keempat dan mempunyai 5 orang adik yang mempunyai pelbagai perangai.Sebagai seorang abang memang nak yang tebaik untuk adik-adiknya macam akulah,kekadang tu marah adik-adik secara terlampau dengan cara  membelasah diorang sampai menangis,kekadang terkeluar jugak bahasa-bahasa kesat seperti ***** nak buat macam manekan dah perangai diorang menyakitkan hati abangnya yang asalnya baik sangat..HAHAHAH..
     
      Aku sayang adik-adik aku..Sebab dioranglah aku kuat untuk menghadapi segala dugaan dan ujian hidup dekat dunia ni.Tanpa diorang tak taulah jadi ape kat aku ni.Semestinya adik aku kecik-kecik lagi dan itu membuatkan aku lebih manja dengan diorang.Nanti kalau aku dah belajar jauh-jauh dah tak dapat nak manja dengan diorang lagi.HUURMM..
Tapi tak pe masih ade waktu untuk bersama diorang lagi jangan risau ye adik!
Sayang korang habis-habisan!!
                         
                                   gambar ini untuk hiasan sahaja bagi mencantikkan  entry ini :p



Dari kanan:mahathir,mahzan,mizan muhaimin,atikah
belakang dari kanan:saya,kakak,kakak,musa
duduk dihadapan:kakak.


                    APe-ape pun abang sayang korang sehabis gila.
      terombak rindulah abang korang ni bila tak dapat bersama untuk menyakat  korang nanti..

                           THE END

Saturday, October 29, 2011

TAKUT !! SPM DAH NAK DEKAT.

           Gelabah siot!! exam utk SPM dah nak dekat..
tolong2 mcm mane ni bru prepared stengah je,lagi stengah bile nak prepared!
start exam 14.11.2011 lagi berapa hari jer ni..huhuhu..
SPM ni mcm satu medan peperangan untuk semua plajar tngkatan 5 seluruh malaysia,
dah hampir fasa terakhir untuk persiapan SPM.

        Tapi macam mana nak hilangkan gelabah,gementar when bdepan dgn ppeprangn mcm ni?
WOO!! SPM bkn sbarang periksa,periksa untuk masa depan,dialh yang dapat menentukan hala tuju untuk korang menjadi sebagai ape PAKAR FORENSIK,DOKTOR,MAJISTRET,AKAUTAN,KERJA BIASA..semua terletak kepda satu sijil yang dinamakan SPM.
Korang ade tips x supaya x gelabah untuk menjawab kertas peperiksaan dan dapat jawab dengan tenang..
nervous siot!! atau tips soalan ape yg akan masuk dalam spm :p

       Aku nak kejar cita-cita aku menjadi seorang PAKAR FORENSIK,biarlah kerja tu mencabar tapi aku rasa kerja tu paling best bagi aku...Tapi kalau tak dapat kerja tu aku nak jadi seorang petani yang berjaya yelah bertepatan dengan course yang aku ambil masa spm ni iaitu SAINS PERTANIAN.
 Ramai brather2 sister2 yang aku tengok dah berjaya dengan cemerlangnya,diorang menjadi pendorong pada aku untuk berjayaseklai mengikuti jejak diorang..Yang paling aku tak percaya senior aku taun lepas merangkap mentor  aku, dia boleh dapat 9A dalm SPM mcm tak percaya dokhh!Aku tabik springlah dengan dia..Aku pun nak jadi macam dia jugak berjaya..

Dengan target 9A,INSYAALLAH aku akan genggam keputusan yang cemerlang itu dengan yakin.Tapi korang tolong doakan kejayaan aku ya!
Banyak lagi kena baca buku dan buat latihan yang banyak sepoloh subjek
BM,BI,AG,SEJ,MATH,ADD MATH,BIO,FZ,KM,SP total semua sepuluh subjek,
adakah sejarah akan tercipta dengan keputusan yang cemerlang kita tunggu nanti semasa keputusan SPM diumumkan..
 KOrang tolong bagi tips kat aku yer,macam mane nakhilangkan stres lepas belajar macam nak giler ni..
Sampai sini saja nak baca buku pulak ni..ok

          BELAJAR PANDAI-PANDAI bukan BELAJAR GILA-GILA..

Friday, September 23, 2011

WANITA BERTUDUNG



 Assalammualaikum dan salam sejahtera
Marcapada ini,trend pemakaian tudung bagi wanita bukan untuk lelaki ye :p semakin meluas dengan pelbagai bentuk dan corak yang menarik.*walaupun aku bukan perempuan aku hanya menjadi pemerhati sahaja kepada kakak-kakak aku serta orang sekeliling..
Bak kata pepatah melayu 'bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan'.
Tetapi satu yang aku kurang pasti cara pemakain tudung yang dipinkan ke belakang adakan ianya sama seperti biarawati kristian?? persoalan ini timbul setelah aku melihat ada sedikit persamaan..
gambar macam ni :



p/s:  ini hanya diambil dari sumber internet dan tiada kaitan dengan apa-apa.

Tapi setiap kenusykilan pasti ade penyelesainnya..jadi kita perlu tanya yang kepada mereka yang mengetahui seperti bertanya kepada guru untuk mendapatkan kepastian yang benar.macam ni:

Soalan; Salam ust, Saya ada satu kemusykilan berkaitan dakwaan tentang cara pemakaian tudung yang diikat@dipin di belakang leher seperti trend sekarang adalah mengikut cara pemakaian biarawati kristian.Adakah dakwaan itu benar walaupun si pemakai (wanita islam) tidak pernah mempunyai niat sedemikian, hanya pakai tudung dengan meng'pin'kan di bahagian leher bagi menampakkan kekemasan.Harap ust dapat memberikan penjelasan.

Jawapan;

Cara pemakaian tudung yang dituntut oleh Syariat ialah dengan menutupi seluruh kepala (rambut), bahagian leher dan labuh hingga ke dada. Ini sebagaimana arahan Allah;

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
“Dan hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung kepala mereka hingga ke dada-dada mereka”. (an-Nur: 31)

Mengenai fesyen, tidaklah disyaratkan fesyen tertentu asalkan ia memenuhi kehendak ayat di atas. Warna juga tidak dihadkan kepada warna tertentu, akan tetapi hendaklah dipastikan tudung yang dipakai tidak jarang dan tidak mempunyai corak yang terlalu menarik perhatian lelaki atau corak-corak lain yang tidak sesuai dengan idenditi wanita Islam. Warna yang disukai Rasulullah ialah warna putih sebagaimana sabdanya; “Pakailah pakaian berwarna putih kerana sesungguhnya ia lebih suci dan lebih baik dan kafankanlah dengannya jenazah-jenazah kamu” (HR Imam at-Tirmizi, an-Nasai, Ibnu Majah dan Musnad Imam Ahmad dari Samurah bin Jundab r.a.).

Mengenai penyerupaan/peniruan kepada orang kafir, Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam- bersabda; "Sesiapa menyerupai satu kaum, ia dari kaum tersebut" (HR Imam Abu Daud dari Ibnu Umar). Menurut Imam Ibnu Kathir; hadis ini merupakan larangan keras terhadap perbuatan meniru orang kafir sama ada dalam ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan, ibadah dan sebagainya yang tidak disyariatkan untuk kita (umat Islam). (Lihat; Tafsir al-Quran al-Adziem, surah al-Baqarah, ayat 104).

Namun para ulamak menjelaskan; maksud peniruan/penyerupaan kepada orang kafir atau orang fasik yang dilarang ialah yang khusus bagi sesuatu kaum kafir atau fasiq iaitu yang menggambarkan indentiti mereka, seperti; salib (yang melambangkan agama kristian), sabit dan penukul (lambang komunis), lambang nazi, pakaian-pakaian orang fasiq (seperti gaya berpakaian artis-artis Barat), gaya-gaya rambut orang fasik dan sebagainya. Adapun pakaian yang dipakai oleh orang ramai tanpa mengira agama dan bangsa seperti seluar, baju kemeja, kot dan sebagainya atau berlaku kesamaan/keserupaan secara kebetulan seperti jubah litup yang dipakai oleh imam-imam, ulamak-ulamak dan dipakai juga oleh paderi-paderi Kristian dan Yahudi, kopiah yang dipakai oleh orang-orang Islam dan turut dipakai oleh sebahagian penganut bukan Islam (seperti orang Yahudi), tudung kepala (yang turut dipakai juga oleh paderi-paderi wanita kristian) dan sebagainya, penyerupaan/kesamaan secara umum atau kebetulan ini tidaklah termasuk dalam larangan hadis kerana ia bukan bersifat khusus bagi sesuatu kaum kafir atau melambangkan identiti agama mereka.

Adakalanya suatu pakaian menjadi identiti agama di satu tempat, tetapi di tempat lain ia adalah pakaian biasa yang tidak melambangkan agama. Maka ditempat lain itu, tidaklah dianggap menyerupai penganut agama lain jika ia dipakai oleh orang Islam. Imam Malik pernah ditanya hukum memakai sejenis pakaian bernama al-Burnus.[1] Ia menjawab; "Harus". Dikatakan kepadanya; "Tetapi ia adalah pakaian rahib-rahib Nasara (ahli-ahli ibadat Kristian)". Imam Malik menjawab; "Ia di sini (di Madinah) dipakai oleh orang ramai". Begitu juga, suatu pakaian mungkin pernah menjadi identiti agama di satu masa, namun setelah zaman berubah, ia tidak lagi menjadi identiti agama. Imam Ibnu Hajar ketika mengulas tentang sejenis pakaian yang bernama al-Mayasir al-Arjuwan yang dilarang oleh Nabi di zamannya, beliau (yakni Ibnu Hajar) berkata; Pakaian tersebut jika sebab larangannya adalah untuk mengelak dari mengerupai orang-orang asing (orang-orang bukan Islam) maka larangan tersebut adalah kerana maslahah agama. Namun oleh kerana pakaian itu hanya menjadi syiar agama pada ketika itu sahaja iaitu pada zaman mereka masih kafir, kemudian hari ini ia tidak lagi menjadi syiar agama, maka larangan tersebut telah hilang. (Lihat; Fathul-Bari, Imam Ibnu Hajar, kitab al-libas, bab Labs al-Harir wa ad-Dibaaj....). Apa yang disebut oleh ulamak itu mungkin boleh kita samakan dengan masalah pemakaian cepiau (topi).[2] Pada zaman dulu, pemakaiannya difatwakan haram oleh ulamak-ulamak kerana ia adalah topi penjajah. Apabila seorang muslim memakainya pada ketika ia seolah-olah dari kalangan penjajah atau yang pro penjajah. Namun hari ini, faktor yang menyebabkab larangan itu telah tidak ada lagi, maka tidak ada ulamak yang memfatwanya sebagai haram dipakai oleh orang Islam hari ini.

Untuk memudahkan kita membezakan bentuk penyerupaan yang harus dan yang tidak harus, di bawah ini dikemukan beberapa dhabit yang diberikan ulamak;
1. Berkata Imam al-Qurthubi; "Jika suatu pakaian telah menjadi identiti khusus bagi golongan fasik atau golongan yang suka berpoya-poya, dilarang orang lain memakainya" (Faidhul-Qadier, 6/104).
2. "Semua jenis pakaian yang boleh menimbulkan tanggapan kepada orang yang melihat bahawa si pemakainya adakah kafir atau dari kelompok fasik, maka ia adalah penyerupaan yang dilarang agama" (Syeikh Abdul-Wahhab Tawilah).
3. "Yang dikehendaki dengan menyerupai orang-orang kafir yang dilarang itu ialah menyerupai mereka dalam perkara yang menjadi identiti khusus mereka dalam adat-adat (kebiasaan-kebiasaan hidup) dan menyerupai mereka dalam perkara-perkara yang direka mereka dalam agama mereka merangkumi urusan-urusan aqidah dan ibadah-ibadah mereka" (Majlis Fatwa Arab Saudi, 3/307).
4. "Cara untuk menilai penyerupaan (yang dilarang) ialah; orang yang meniru/menyerupai ia melakukan suatu perbuatan yang menjadi identiti khusus orang yang ditiru. Maka maksud menyerupi orang-orang kafir (yang ditegah agama) ialah seorang muslim melakukan sesuati yang menjadi identiti khusus orang-orang kafir. Adapun perkara yang telah tersebar di kalangan orang-orang Islam dan tidak lagi menjadi ciri-ciri khusus orang kafir, ia tidaklah dikira penyerupaan dengan mereka. Maka ia tidaklah diharamkan kerana faktor penyerupaan walaupun mungkin diharamkan kerana faktor yang lain" (Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin).

Merujuk kepada soalan di atas, apakah tudung yang dipin ke belakang itu benar-benar menyerupai biarawati kristian?, persoalan ini perlulah diselidiki lebih lanjut. Namun secara zahirnya, di Malaysia ini wanita-wanita Islam yang memakai tudung sebegitu tidaklah dilihat oleh orang lain sebagai biarawati kristian atau orang yang ingin meniru mereka. Ia mungkin berlaku secara kebetulan. Oleh itu, pada pandangan saya ia tidaklah boleh kita anggap sebagai menyerupai biarawati Krisrian secara dasarnya. Namun dari segi pemakaian tudung, hendaklah dipastikan ia mematuhi ciri-ciri tudung yang ditetapkan Allah tadi.

Wallahu a'lam.


Jadi pemakaian yang elok dipandang oleh sesiapa sahaja adalah seperti ini:
sedap sikit mata memandang,aku nak bakal isteri aku mcam nilah jaga auratnya.
Alhamdulilah :) hehehe..tapi lambat lagilah :p




                      Akhir kata :PROUD TO BE ISLAM..

Monday, September 19, 2011

KAMI ANAK ' MALAYSIA '


Kak Tipah,Abg Man,Mak long,Pak Uteh!!
Mai sini jom kite cerita tentang negara kita!Negara kita dah merdeka dah lebih 50 tahun setelah dijajah dari negara luar yang mahu menguasai aset negara kita.
TABIK!!  KITA MERDEKA PADA 31 OGOS 1957 & TERBENTUKNYA MALAYSIA PADA 16 SEPTEMBER 1963.
kami Bangga menjadi anak malaysia 1 Malaysia!!
Kami sebagai anak jati malaysia rasa bersyukur dapat hidup dengan aman dan damai di negara sendiri tanpa merempat dinegara sendiri,rasa sangat bertuah.. :)

1 Malaysia kita dapat hidup berharmoni dan bersatu padu dengan 1 harapan dan 1 tujuan bagaikan tagline 'pemuda harapan bangsa,pemudi tiang agama'
Rasa gembira hidup di Malaysia berkerjasama walaupun berlainan bangsa dan agama.
Tak kira kita berada dimana sahaja,di luar negara tetapi jangan dilupakan tentang tanah air kita "hujan emas dinegara orang hujan batu dinegara sendiri'.


Negara kita tanggungjawab kita,kitalah yang membentuk negara kita,menjadi lebih baik atau kurang bai semuanya terletak pada tangan anak-anak muda sekarang yang mampu mengubah segalanya.
Jadi anak-anak muda merupakan aset terpenting yang perlu dijaga,kita mahu melihat negara kita dijajah dan kita sendiri dibuat bagaikan 'melukut ditepi gantang' dan dibuat tidak penting.Jadi perlu kita berlajar dengan baik supaya negara kita dapat dibela.

korang  nak ke tengok pejuang tanah air kita menangis kalau mereka hidup melihat kita mentadbir negara dengan tiada strategik.Mesti nak tengok mereka gembira.
Jangan cuba korang lalai kerana jika korang lalai sementara padahnya mungkin akan mengambil jangka masa yang lama. Ingat!!!

Lagi satu,jika korang dah belajar dekat luar negara habis graduate dekat negara luar ,dah sedap-sedap kat sana jangan lupa pulak negara malysia,dah tak reti nak balik,yelah mungkin best duduk dekat negara orang tetapi korang kenalah ingat dimana tempat first korang ,menunutut ilmu,bermula dengan mengenal huruf..
'jangan lupa daratan' ya..
 This aku ade sedikit bingkisan video, penyampaian cerita bukan secara terus tetapi ada disebalik hati nurani.. :)


    Jangan lupa ya pesan kepada mereka yang perlu dipesankan jangan sudah terhantuk baru tengadah.

                           "YOU CAN TAKE THE BOY OUT OF THE 'KAMPUNG'                                               BUT YOU CANT TAKE THE 'KAMPUNG' OUT OF THE BOY"


  WALAU BUMI MANA
                       DIPIJAK.......

                       KAMI TETAP
                                      `ANAK MALAYSIA`...

Thursday, September 1, 2011

BERTUAH NYE JADI ANAK TERUNA MASA HARI RAYA



 Wah!! mesti korang terperanjat ape yg bestnyer jadi anak teruna ni kanzz...Best perh jadi seorang anak lelaki yang belum berkahwin mendirikan rumahtangga dan masih free dalam semua hal,bak kata org darah muda boleh buat apa saja,nnti time dah kahwin x leh enjoy menggaban! kene jaga hati isteri..cewahhahaa~stop dont think lebih2 yer,cukup sampai disitu nanti korang sedialah tanye soalan bertalu2 kat aku,kalau yg baik xperlah jugak ni kang tanye  yang lucah-lucah..'cantik kau jah'!!!
   Yelah time teruna ni lah kita nak enjoy,jolly sana,joli sini..oppsss! im not like that totally ok...
what i mean bertuah menjadi anak teruna semasa hari raya,kita boleh tolong keluarga kita mengemas rumah,memasak,cube tengok bang long*bukan nama sebenar.. kita yang dah kawin tak boleh nak menolong masak,asyik menjaga anak yang menagis terpekik terlolong habis pekak telinga aku,tu lain hal,dah kalau asik melayan isteri jer memanjang,x menolong ..banyak cantik bang long!!
itulah konklusinya,klau yang masih teruna,banyak dapat menolong keluarga time raya,dengan keadaan amat macho dan ikhlas,sebab ramai awek-aweks cunnn akan terpikat sama dia...
semakin banyak melakukan kerja,semakin ramai wanita2 yang akan terpikat dengannye termasuklah makcik2 dah dapat pilihan untuk calon anak perempuanya... :p
      Ok..ok.fokus sebab entry tajuk mcm ni adelah anak teruna dapat berphotoshoot mengalahkan wanita2 cantik di luar sana. :p abislah dunia akan berwarna warni seperti pelangi.....abg long dengn selamba berkata "bullshitt" apabila menatapi gambar yang ditayangkan.. :p







Harap maaf abg long :p kanzz,senang dengan status aku masih teruna buat masa sekarang...hahhaha
free.bebas.
perghh!!lega rasanya fokus utama pembuatan entry ni tercapai dan gambar telah aku upload di blog ini,walaupun masih banyak gambar lagi tetapi aku akan buat entry utnuk lain kali dengan entry berkaitan dengan sambutan hari raya tahun 2011 ...
Dah! korang jangan nak bertengkar pasal gambar aku,taulah ensem.. :p
hahaha,hari baik bulan baik ni aku nak mintak maaf kalau aku ade terkasar bahasa penggunaan ayat atau dengan pelbagai bentuk..nantikan entry hari raya kau yer....
wasalam...
bye..

Monday, August 1, 2011

MENJELANG 1 RAMADHAN 1432

MENJELANG ramadhan kali pertama buat tahun 2011 selepas munculnya anak bulan,tidak sabar2 untuk semua umat islam yg tidak kira berada dimana seperti di india,mesir,palestin dan juga diseluruh dunia  mahupun yg berada dibulan *ade ke org gi bulan sekarang ngehhhh...mereka tidak sabar-sabar untuk menunaikan ibadah puasa tersebut.
            Bermulalah satu penahan dari semua aspek,menahan lapar dahaga,menahan nafsu *ni ramai yg kena betul2 bertahan,menahan semua perasaan termasuklah marah sedih dont be emo2 ni.x suke...ok uollzz
sebelum terbit fajar sehinga terbenam matahari dari 1 ramadahan hinga 29 ramadah,...INSYAALAH..

Harap-harap thun ini kita semua mendapat keberkatan yg bnyak drp puasa2 yg lepas dan disamping memperoleh nilai2 murni yg dapat diterapkan dalam diri spnjang tempoh berpuasa ini..ok

       Jangan nakal-nakal,kalau nakal mase puasa bagitau mak awak :P padan muke awak!
*teringat waktu kecil2 dlu kita puasa..kenagan manis sekali..

Tuesday, July 5, 2011

KISAH HATI SUKAR DIKATA

Minggu-minggu yang berakhir sebelum ini membuatkan aku sedih,mnyingkap kenangan yang mampu berubah ke kancah kesedihan...

        Dalam kearusan moden perasaan sedih tidak boleh lari sejak azali,ia memang tetap dalam hati,memang terkisah disitu dan tidak boleh diluahkan dengan kata-kata.
perpisahan memang tak dapat dijangka,semalam kita gembira,hari ini kita boleh bersedih kerana kehilangan seseorang, semasa perpisahan mula meleraikan labuh,hati terus meronta-ronta menyuruh mulut berkata sesuatu supaya perpisahan tidak berlaku dengan mendadak..

            Mulut mengeluarkan kata-kata ikhlas dari hati yang dalam supaya perpisahan tidak berlaku..
Berharap dunia dapat cerah yang indah,alam nan terbentang menjadi lebih nyaman,lebih menyeronokkan..
Terkisah hati mahukan penyatuan bukan perpisahan,hati semakin lama semakin berkata-kata dengan laju,memberi luahan yang salju seperti berada di kutub utara mahupun berapi seperti berada di gunung berapi yg sedang meledak hendak mengluarkan lava..
Mungkin perpisahan akan menjadi seseorang lebih matang menghadapi cabaran pada masa hadapan.
mungkin saat itu di dunia ini hanya kayu sugul,matahari gelap,tumbuhan rosak,menemani dibalik keliling kita..

         Perasaan sugul menyelubungi jiwa yang gundah seperti guruh yang kuat berdentum  kelihatan hari semakin suram yang gelam tanpa sepunca cahaya yang mampu menyinari kehidupan.
Disaatkita bersama,hanya kegembiraan yg mampu mewarnai jiwa,hati tak terkata gembira,berbunga-bunga,berwarna warni tak mampu berkata...
Disaat itu,saat yang paling gembira,sejarah itu jika boleh dapat dikembalikan memang tidak mahu dikembalikan..
Biarlah perpisahan itu terjadi secara semulajadi,seperti dunia ini berubah siang kepada malam dengan sendiri,biarlah masa yang berubah semua itu.

Biarlah perpisahan itu terjadi dengan kerelaan hati yg memberi seribu kebaikan.
kisah hati biarlah ianya terpendam dalam hati,memang ia sukar dikata ..
memang jejak itu akan dilalui oleh semua orang yang berada didunia yang sementara ini.

Biarlah Tuhan yang tahu kejadian alam dan isinya yang menympan seribu misteri yang tidak dapat dijangkakan oleh otak manusia.
Akhir sekali,kita tidak boleh berputus asa untuk terus melayari dunia yang kadang kala suram mahupun ceria,kerana disitu memberi kematangan pada diri sendiri.


Disaat kegembiraan datang,ia akan tetap dikenang tanpa disedari air mata mengalir cuba mengingati kembali segala yang berlaku..

                                                 the end

Friday, June 17, 2011

DEMAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  BILA TANDA SERU MELEBIHI PERKATAAN YANG DIPERTONTONKAN INI BERMAKNA SAKIT ITU AMAT MENDERITAKAN DIRI AKU...

JELAS,sebab aku demam selama 5 hari!!!!! sungguh memeritkan...
Sakit membuatkan aku lebih bersabar dengan dugaan tuhan yang melanda diri ini..
Sakit juga membolehkan dosa-dosa kecil kita dipadamkan..sepatutnya kita juga boleg bersyukur di situ yar.... :)
Sungguh panas sekali badan aku masa tu,bersama suhu 39.5 darjah celcius...huhuhh.. wow!!!!
memang menakutkan kerana suhu yang terlalu tinggi boleh merosakkan hormon...
Alhamdulilah sembuh juga aku akhirnya,walaupun sebelum tu tiada selera makan sebab terasa perit di tekak tidak boleh makan makanan ..eosophagus tidak boleh melakukan aktiviti peristalsis *wah!! masuk skali biology.. :)hehehhe...
Ni nak beri sedikit petualah,kalau demam,jangan makan ubat panadol segala dgn banyak sebab untuk menghadam panadol mengambil masa yang lama iaitu selama 3-5 thn...
korang boleh melakukan rawatan tradisional..hey!!! maksud aku rawatan tradisional bikanyer pakai bomoh segala yer....
kalau demam yer,,cube try guna air asam jawa,dan diletakkan di kepala dan di ubun0ubun kepala,,memang sedap,cool.......
ok itulah petua untuk entry kali ini*dah polak aku bagi petua,walupun masih muda...hehehehhehe..
ok thanks kepada semua yang membaca entry saya yer,.....

jumpa lagi pada masa hadapan...

Thursday, June 2, 2011

PESTA MUDA MUDI

SALAM sejahtera kawan-kawan blogger...Apa khabar anda semua??Dah makan ke belum?Semoga sihat disisi keluarga hendaknya semua yer...Petang yang mendung bercamouradu dengan matahari yang redup telah memberi aqim ruang untuk membuat entry yang baru setelah lama tidak mengemaskini blog kaubolebuat.blogspot.com .

HuH!! setelah habis semua peperiksaan pertengahan tahun selama 3 minggu,sudah tercipata pula cuti selama 2 minggu yang memberikan gua seribu kegembiraan yang teramat sangat...sebanyak 10 subjek telah membuatkan gua gembira supaya cita2 gua menjadi seorang pakar forensik ataupun petani yang berjaya dapt dipenuhi...amin!!!

Korang nak tau x, ape gua buat cuti2 mcm ni..oklah start drp awal...first day cuti gua telah melancong ke terngganu dan kelanta bersama rakan-rakan sekolah...cukup riang sekali,sempatlah juga shoot sbanyak 50 kali...heheheehehe!!! then lepas tu gua pi tngok wayang bersama member dan kakak form 6..memang baik kak putri rahmah tu,dahlah belanja tngok wayang citer karan,then blanja makan pizza hut rm 80 ginggit then beli hadia birthday...wow!!! tak percaya,,marvelous,,thanks putri...you the best!!besoknyer tnebok wayang lagi citer pirate of carribeans bersama kakak kandung..heheheh!!

badan memang x kenal erti penat!! bagus....!!
gua rase smpai sini saje kot untuk entry yang agak terburu2,,sebab lepas ni nak pergi jnjalan agi...huhuuh...x penat btul sih....sabar jelar....x perlah lepas ni dah x der nak gi mane2 agy...
ini..
ok..semua terima kasih ye atas membaca entry saya ni
harap anda bahagia semuanya yer...

sebelum tu tengoklah sedikit cebisan gambar gua ye supaya anda tidak melupakan sy yg ensem ini.. :)

Saturday, April 23, 2011

EXAM ZONE !!!!

Selamat pagi kepada semua,yang terdiri daripada blogger boy & girl,also kpeda reader yg setia..ekekekekeekeke..*penggayaan ketawa yg berlainan...Hope korang semua bahagia di samping orang yang tersayang yer..

Dah nak sampai pertengahan thn dahkan..tak sedar,masa berlalu dengan pantas sekali....
Hah!!! ini yang membuatkan aku berasa stress,exam semakin menghampiri dan dapat menaikkan pressure tahap gaban...Jangan buat aku presure sgt exam..pleasee...im begging you..
Kesian pulak tengok kawan aqim,pada minggu lepas dia ade appoinment/temu janji dengan doktor pakar psiakatri,/SAKIT JIWA iaitu Dr monash..gara-gara tekanan ..hehehehe..hye Dr...

Dr. monash juga menasihat jangan pikir sgt pasal benda yang telah lepas,nnti bawa padah pada diri..
nanti neurone korang terputus dan nerve impulse tak sampai ke otak..Bahaya itu ye...

Dekat dengan exam maka dekatlah aku juga dengan buku yang tebal..
tapi kita kene start daripada awal jangn baca buku last minute,camtu abislah otak korang,penat...
Lebih2 lagi sejarah+biology+kimia+fizik..WOW!!! marvelous....tapi aku akan berusaha untuk belajar bersungguh2..supaya cerah masa depan aku..
ok..korang sampai sini saje entry aku,nak sambung baca buku sejarah yang rase mcm nak rebus je buku tu...
nnati kita bertemu lagi ye..
harap hidup anda tidak dibelenggu dengan pressure yang melampau...
ingat pelajaran tu penting,jadi jangan sia-siakan pelajaran anda...

salam muhibah...
the end....

Saturday, April 9, 2011

MUZIK TERAPI LELAKI...

ASSALAMUALAIKUM,
Hurrmmmm..dah lama Aqim tak update blog ni,,dah bersawang dah laman sesawang aqim ni..hehehe..
Korang rellax r,bru brape minggu je Aqim x update..
Jangan mrajok eh korang,aqim busy ngn kerja yang semenjak ni memang banyak tahap gaban,ngan couple yang asyik bergaduh,tu memang membuatkan aqim lebih stress daripada biasa..

Korang jugak kne tahu beberapa hari ni,bagaimana aqim hendak melepaskan stres yg kian meningkat ni..
MUZIK lah terapi yang bagus selain melakukan amal ibadah kepada Allah..Rimas dengan keadaan sekeliling membuatkan aqim stres,so satu rawatann yang semulajadi bagi menghilangkan stress dan dapat menenangkan fikiran ialah dengan muzik.

Tak kisah,muzik ape yg korang nak dengar,balada,rock,mahupun dangdut..hhehehe..janji korang bahagia sudahlah..
You all smpai sini saja entry muzik terapi lelaki..harap enjoy ya..
salam satu malaysia..

Friday, March 18, 2011

PERJALANAN MENCERITAKAN

   HARI ini perjalanan kehidupan seperti biasa,cuma pada hari jumaat,kaum lelaki perlu,wajib menunaikan solat jumaat.Semasa perjalanan meredah panas,dengan segelumit keazaman utk smpai kemasjid,out of the blue,*korng thukan meaningnyer,x tau ker?? secara tiba-tibalah,,satu suara wanita bergaduh dgn seorang lelaki,dek kerana apa,tidak tahulah hnya diorang yg tahu,kejadian itu telah memeranjatkan org yg berada disekelilinnya.
Hanya mampu buat donor saje,buat ape nak masuk urusan org..kang gua pulak yg kne pukul.
so abaikan saje diorang itu..

Then, setibanya berada diperkarangan masjid,hidung ini terhidu pulak bau asap rokok yg membuat gua menjadi mual,opsss!!sorry sesiapa penghisap rokok,aku memang tak suka  dgn rokok,bukanya elergik atau ape,cume memang gua tak dibesarkan dgn persekitaran spt itu..so sorry ok,,
Gua tak nak jadi perokok tegar,yg lebih berbahaya dan senang mendapat pnyakit drp perokok biasa,kerana mereka yg mnghisap rokok mmpunyai penapisan,ttapi org yg berada di sekeliling tiada penapisan.So berhati perutlah sedikit yer..jgn buat org disekeliling anda berasa tidak selesa.





p/s:itu cuma gmbar hiasan,anda boleh berfikir,cepat-cepatlah bertindak
sebelum terlambat,ingatlah org yg tersayang.


selepas,sudah tidak terbau asap rokok,bermakna gua dah ada dlm masjid,selepas mengambil wuduk,then gua menjadi pemerhati sementara di masjid itu,,apa yg bermain difikiran gua ilah kenapa remaja sekarang,suka pergi ke masjid memakai seluar jeans,tak kiralah jenama apa pun.padini,levis ataupun beli dkat pasar malam.Remaja dulu2 pakai kain pelekat tetapi sekarang dah lain,trylah pakai pelekat,kan senang sikit,ni pakai seluar jeans ke diorang ni,nak simpan jins diorang..Gua memang tak suka kalau kehidupan seharian pakai seluar jeans,tapi kalau keluar jnjalan tak sah klau pkai sluar jeans dng begitu style lagi..nyaihahahaha...Bagi gua menyusahkan jer pkai sluar jeans..tu pendapat gualah..





p/s:gambar hisan juga,kan nampak tenag disitu jika kita memakai baju melayu
serta berkain pelekat..cukup menenagkan.

cukup sampai disina sahaja penceritaan disebalik perjalanan yg cukup singkat,Harap maklum segala jenis penceritaan tiada kena mengena dgn sesiapa pun.nasihat yg diberikan ini adalah untuk gua,sekali gus juga kepada semua pembaca blog ini.

till the end...
chawlobeteh!!

Wednesday, March 16, 2011

LUPA NAK PERKENALAKAN DIRI.

Saya suka awak,boleh x gunakan ayat tu untuk ngorat awek??
terlalu drastik ker kalau nak guna ayat tu untuk perkenalkan diri kpd seorang perempuan??
Ngko dah kenapa !!!! ayat tu terlalu drastik digunakan untuk kenal ngan perempuan..
so, jgn guna ayat tu,kang kene pelempang lah pulak..

Ayat apa dah aku merepek nie tadi...Abaikan lah yer...itu saje intro utntuk msk ke new entry yg aq rse lgy hot dr ayat td..huahuahua...tak PERCAYE YER..

ENTRY ni,cume nak perkenalkan diri kpd org ramai dan semua blogger di sini..
Aqim dalam dunia blogger ni rsenye start mse prtengahan tahun lepas 2010..
yelah sebab mse tu rmai yg bagi support sruh buat blog.tengah hot..chewah!! yeker???
dah hampir 10 bulan dh aqim menjadi blogger boy..

Perkenalakan diri ya..name MOHD MUSTAQIM BIN ABAS tinggal dekat johor bahru,ingat tu.
taun ni baru 17 thn,muda lagi still young yg penting thn ni ambil SPM,nak result yg gempak,meletop,bergaya supaya nak jadi pakar forensik yg ceria.Please pray for me ya...
opsss..jurusan pure sains+sains pertanian..
kenape nak jd pakar forensik sebab kerjanya menakutkan,best & so on...memamng tak terkata,memang minat sgt..
masih menuntut di TIJB,thukah anda?
takkan tak tahu sekolah teknik no 1 di malaysia..
SEKOLAH MENENGAH TEKNIK JOHOR BAHRU
batch 2010&2011.
yahhh!!sy suka akan itu photogrphy tetapi sy hnya ordinary phtographer..
tapi sy akan terus belajr dlm bidang itu wlalupun secara tidak formal..

Fesyen..ni pun aqim juga suka,selalu beli jenama PADINI,SILVER PLANET,STYLO,BOSINNI,
banyak lagilah tapi tak ingat.Daripada kasut,seluar,beg,baju,stoking...senang citer daru hujung rambut hingga hujung kaki.lagi satu kebersihan pemakaian mesti jaga..

Kalau nak keluar berjalan,x lengkap kalau tak touch up,yelah aqim seorang lelaki yang metroseksual.menjaga kebersihan diri.
muka selalu gunakan OXY..produk tu je yg digunakan,minyak rambut pula,guna BYLCREAM masih pacak bergaya..ekekekekekekek..tiada yg dapat setanding denganya..

Pasal makanan,tak kisah nak makan apa,aqim jenis yg tak memilih makanan,asal ade jer makan,rezeki jgn ditolak,itulah prinsip makan dlm hidup aqim,rahsia itu yg membuat aqim tetap maintain je kurus..x gemok2..
Korang jangan pulak guna prinsip 'hidup untuk makan' kureng bagus try guna prinsip ni psti korang maintain jer mcm aqim 'makan untuk hidup'.
minuman juga tak kira asal depan mata munum jelah..Mestilah halal yer,,jgn pulak ko letak depan aku arak jenama carsdberdg..tu aku CEPUK KANG...

AQim dibesarkan di kota tinggi johor bahru,kg sayang disitulah zaman kenakalan Aqim bersama kwn2 yg tidak dapat dilupakan .mandi sg,nasib baik tak lemas,masuk hutan nasib baik tak sesat,dan banyal lagilah.Tapi sekarang dah duduk dekat bandar tak dapat nak merasa suasana mcm dulu.Suasana dekat bandar lebih kepada enjoy yg melampau..ekekekekek
Masih banyak lagi coretan yg ingin disampaikan ,tetapi sampai disini saja boleh ia disampaikan..
          kita jumpa lagi entry akan datang bersama kebahagiaan yg menanti..
                                 harap hidup anda lebih baik dari semalam
                                                                   
                                                   chawlobeteh!!
                                          capek deh...nyiahahahaha....

Monday, March 14, 2011

KAU BAGAIKAN PELANGI

sunguh indah pada hari ini.
dengan sinarnya mentari pagi bersama sedikit hujan gerimis
terhasilnya satu....................
memberikan seribu satu kebahagiaan..
OMG!!sungguh puitis ayat ini...

Actually,jgn terkejut kerna ku sungguh kagum dengan ciptaan ALLAH  s.w.t. iaitu pelangi.
Ia bagaikan satu sinaran yang membawa kbahagiaan kpd sesiape sahaja..

Cewahh!!ayat gempak an...sebenarnya ciptaan Allah memang tidak ternilai atau terperi cantiknya.
            kita harus bersyukur dengan keindahaan yang    dikurniakan oleh tuhan kita.jangan sia-siakan benda disekeliling kita mahupun menggunakan kearah untuk menjahanamkan bumi ciptaan tuhan ini.



sungguh indah ciptaan Allah ini..Pelangi merupakan satu keindahan warna-warni yang memberikan kita
kebahagiaan bukan..




jika dunia ini tiada keindahan seperti ini,apa yang kita dapat,kita tidak akan mendapat
apa-apa yang dapat hanya mendatangkan tekanan,dan tiada ketenangan yang kita dapat.
jadi kita harus bersyukur,dengan tidak melakukan apa-apa sahaja perkara yang boleh merosakkan dunia ini
senang saja..



Korang jangan lupa semua ini,jadi apa yang kita mesti lakukan sebagai seorag islam,janganlah dilupakan..
ok..

tiada yang lebih baik di dunia ini selain mendapat atau mempunyai iman yang mantap.
keindahan ciptaan tuhan janganlah kita sia-siakan.

wah!! panjang betul aqim ni berceloteh.Tapi satu jer aku nak ingatkan korang jangn lupa perintah Allah.

memang dalam bab mcm ini kita perlu lebih serius dalam erti kata lain tidak memandang enteng,lebih kurang mcm itulah,
tetapi jika kita terlalu sangat serius akan menjadi cepat tua tetapi kita tidak boleh juga terlalu bersuka ria..
in the middle lah kate orang putih an..

so akhiri entry kali terakhir ini,jangan lupa daku
*betul ker ini yg terakhir & x akan meluahkan perasaaan di blog lagi utk selama-lamanya.
-tidaklah,manelah boleh aqim tinggalkkn satu blog ini..
blog ini bagaikan satu cinta aku..
huahuahua..

hari ini aku menulis mengikut perasaan ataupun naluri hati yg sungguh baik.ape org kate...
menulis menggunakan hati..
bukan menggunakan perasaan yg tidsak menentu.

jumpa lagi di entry yg akan datang,tidak tahu berapa lama lagi.

salam satu malaysia saya wartawan mohd aqim,melaporkan dari sebuah rumah,di johor bahru.


the end



   

Saturday, March 5, 2011

JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA!!

Aku seperti biase mahu menjadikan diri ini lebih hebat daripada biasa.Tapi mampukah aku lakukanya dengan masa yang singkat.Itulah yang tengah aku fikirkan sekarang.Betapa besarnya cabaran yang Allah berikan kepada aku iaitu memperbetulkan pendirian seseorang,disamping juga aku memperbetulkan diri aku**INILAH BLOG YANG DITULIS SAMBIL HATI MEMBERIKAN IDEA,IAITU ADE LINK DENGAN PERASAAN.

Hari ini aku lalui hari dengan biase sahaja,iaitu di pagi hari,aku belajar tentang bagaimana nak mengembangkan ayat.Ayat daripada 20 patah perkataan kepada 150 patah perkataan,Percayakah??ini memang betul ye,tiada yang mustahil dekat dunia ini.

Mesti korang tertanya-tanya kenape mood penulisan agak berlainan daripada sebelum ini.kenapa?ini kerana aku mahu memperbetulkan penulisan aku.Disamping tidak mahu menjadikan burger rojak iaitu atasnya diletakkan mayonis dan dibawahnya diletakkan sambal belacan.Kan nampak tak sedap dimakan.

Justeru itu,korang kena memperbaiki tulisan korang juga.sama-samalah kita memperbetulkan ayat tulisan kita.Bahasa jiwa bangsa.Entry ni bukan mahu menjatuhkan sesiapa tapi hanya luahan hati sahaja.Bagi mereka yang berasa sensitif anda disyorkan jangan baca ya..

Harap maaf seribu maaf....

Thursday, March 3, 2011

JUARA JUA

Helo,aqim disini,saje je nak update blog wlaupun esok exam,,huhu...cari nahas!!!

dont worry,,nothing imposibble,right??
dlm hati kate ape yg imposibblenyer?? xder link ngn ayat..baru bgn tidur dokh....tau2 jelar..

HAHA,gua sebenarnya nak bagitau nie,korang sebenarnya juara*dgn nada menjerit!! berase bangga sekali mnjadi manusia..
Ok!! sebabb ape gua ckp mcm tu ya,lu x ade percaye..
kenape x percaya,ini betul2 bukAN main2..

lu orang juara drp bermilion-bilion lorh.tersyasul sudah...klau nk lbih specific
350-500 milions..so! bangga lah..
are you with me??ayat menganjing gua punye cg...haha..knape tercengang ni..you alls x sayang saye ker,,ayat ade anjing lagi,,huahuahaua...
  
     korang kne bertanye pada diri korang adakah korang sudah memberi kejayaan kepada diri sendiri,sedangkan pada masa kita dijadikan, kita telah menang besar drp berjuta sperma yg lain.Hanya!! satu saja yang dipilih.kalau dua tu nasiblah...selepas dipilih satu,maka jadilah anda semua!!






cerita ini bukan nak memalukan sesiapa tetapi hanya mahu memberi korang motivasi kepada diri gua dan semua agar lebih berjaya dalam hidup.dont give up "jangan berputus asa" "kau boleh buat".Kata-kata sebegini jangan dipadamkan dalam diri..kalau kata2 itu dipadamkan maknenyer you all x sayang diri sendirilah..heheheheh..

 Jangan lupa dalam hidup kita x boleh serius sangat,tetapi  jua x boleh enjoy sangat..tengah2lah..

Bukan maksud kalau gua buat entry mcm ni,gua dh perfect,tidak gua x perfect,yelah manusia harus mengingti sesama manusia..right??
        
               Lastly, hidup kena berani tanggung risiko.
                         do your best for the best
            you all kena sayang saya ok...nyiahahahaha..




           

Tuesday, February 22, 2011

KAU BOLEH BUAT AZIZUL!!!


   SALAM sejahtera semua...
kuat sungguh azizul melawan kesakitan sebegini..
harap beliau sembuh dengan baik dan mendapat rehat yang cukup.
Azizul sungguh bersemangat walaupun kakinya tertusuk oleh serpihan kayu berukuran 20cm semasa perlawanan dijalankan ,dia tetap bersungguh-sungguh untuk menghabiskan perlawananyaselepas terjatuh sehingga mendapat tempat ketiga..

Semangat ini yang perlu diterapkan dalam diri semua rakyat malaysia,supaya jangan cepat mudah putus asa..walaupun sudah jatuh,kita perlu bangun semula cuba sedaya upaya untuk melakukan yang terbaik.

Azizul,kami disini akan mendoakan kesejahteraan kesihatan anda disana..

                    DO THE BEST,FOR THE BEST
           Harap anda akan berjaya seperti mana anda
        inginkan,jangan jadikan ini sebagai penghalang.
                   
                       salam semangat dari aqim

Sunday, February 20, 2011

AKU DIA & VINTAGE

      Hello korang,mase aku jalan2 disekitar blog-bloh disini,aku terjumpa dengan satu photo contest..Oh my GOSHH!!terkejut aqim,kenapelah baru sekarang aqim dapat tau tentang contest tu.

syarat-syaratnyer memang senang jer,tak susah..syaratnyer ialah:

1)itu gmbaq cmna pun talak kesah jnji edit kasi nmpk vintage n oldskul n oliginal dr anda4)buat entry psl contest ini link kan ke sini wokey ye amoi apek..*xyh copy syarat pun xpe*

**ade muke sndri lg bgus, so keoriginalitian trjage**
2)letak kan skali gmbr asal **update**
3)boleh lbih dr 1 but only da best akn di judge


5)folo ini belog...
6)letak ini banner kat lu punya sidebar pstu link kan ke entry wa ni okey <<--xreti xpela kot f(o_0)
7)post link anda kat komen bwh ni ye...
8)tag itu 3 atau lebih lu punya kawan2...
9)tamat tempoh smpai itu 12 MAC 2011 5 MAC 2011 25 FEB 2011 wokey...
**b4 wa blk msia nk end kan contest**
10)gmbr boleh tukar 2kali sahaja n limit 5 keping

So,ape lagi aqim kena masuk contest ni,sebab aqim dah ade gambar yang menarik yang berunsurkan vintage,gambar tu dh cantik,tinggal nak letak kat blog jer,tapi dah ade contest ni,masuk jelah,jangan lepaskan peluang,bak kata orang "SAMBIL MENYELAM MINUM AIR".
 
before
 
after the edit

before

after the edit


sebelum terlupa nak bagi tau hadiahnya begitu lumayan sekali,
 
                itu hadiah aaa smpai nombot 3


                      nombot 1 dia kasi ini.

                                  .

                                   .



                       **fujifilm instax mini**

         **polaroid camera...hrga estimated 6000yen**

                                         ..ok..
                     sampai disini saje entry contest saye..
                                harap you all enjoy..
                                            ikhlas
                                            aqim
                             menulis untuk tertawa

Saturday, February 19, 2011

BUNGA ITU MILIK SIAPA?

Holla holla..*tetiba kuar bahase sepanyol ni..
     salam sejahtera also salam 1 malaysia..

Ok you allz,..ehem..ehem..buat kali pertamanya saya mengumumkan entry pada kali ini berkaitan dengan bunga..
Ada apa dengan cinta...*tetiba kuar lirik melly gelongsor..ek.. trsasul pulak saya, melly goslow ye..maklumlah susah sgt nak mngejanya,mcm ni baik msuk darjah 1 balik semula..

   ok.dh banyak mnyimpang dah ni,dari hajat asal,"hajat",x leh ker aqim gune perkataan tu,,korang pikir lain aje ye..sekuntum bunga,harganya berpatutan ya kwn2.mampulah dibeli,kalau nak bagi kat awek tu,,kire boleh lagilah...







Bunga,cantik ke bunga? mestilah cantik,korang ni mcm duduk kat planet lain jer..mustahil tak tahu..
 * ok,semua picture bunga di atas ini diambil oleh saya di sekitar putrajaya..pada waktu malam ye..tanpa segan silu gambar ini diambil..huahua...jangan tak percaya orang disekeliling hanya melihat dengan menutup mulut melihat gambar ini diambil.x faham ker,,trylah brfikir secara kreatif pasti anda dapat memahami yer..nyiahahaha...
        ia bagaikan planet bunga bagi aqim.
so sweetlah bunga ni..i like...warnanya menarik perhatian kpd sesiapa yg melihat wlaupun ditepi jalanan sahaja..

  yang penting Bunga mampu memberi ketenangan,reduce stress,bagi abg aqim ni yang selau sibuk dengan kerja..*kerja mengalahkan PM dah..PM tu lagi banyak kerja yg perlu dibuat,so,korang kena bagi bunga kat PM kitalah yer..

          sampai disini sahaja penulisan aqim,harap korang terhibur ye..Yang penting jangan nakal-nakal ye *takder kaitan langsung,tapi hanya ingatan saje.
                     
                               salam ingatan
                                     aqim

                         " menulis untuk bercerita"

Sunday, February 13, 2011

DI SEBALIK DIRI INI..

  KORANG,,SALAM SEJAHTERA IYE...
Entry kali ni..disebalik diri ini..ape korang tau tentang diri korang??x kan you alls x tau tntang dri korang..mustahillah kan klau x tau..korang kne cepat2 jmpe ngn pakar psikiatri ni,,dah tahap mlampau ni..huhuahua..mlampaulh klau x tau..

  TENTANG disebalik diri aqim ni mempunyai satu perkara yang tidak boleh dikeluarkan dlm diri.ia dah macam satu hobi,aqim suka mengumpulsesuatu barang yang sudh tua ataupun dari erti kata lainbarabg yg lebih bpengalamn drp aqim ni..*barang ye uallzs not orang..HAH!! jgn gelak eh..tau korang akn gelak,sbab ayat x bleh blah an..

     Contohnya,mse kat skolah lah..korang nak tau x..buku kat ppustakaan ade yg x dgunekan,aqim akan ambil buku tu then simpan,,tau x buku tu dah lame,dah kne reject..ylah mne x nyer,buku tu keluaran taun 1970an,taun mahathir dulu mmerintah malaysia.abis kne bkak buku tu elok2 dah nak rapuh..then ade kamus utk pronouns ayat mat saleh ni yang sudah buruk,,dah mcm ape perkataannyer x paham, ape lagi kteorang tiru gaya harry potter mse kecik2 dlu blajar sihir dng kamusnyer..ayat2 yg merepek kluar,siap sdiakan tongkat sakti lagi...nyiahahaahaha...!you alls jgn gelak.ok

  OK bab main2 dah abis,,skang ni kita akan masuk ke bab politik "siapakah selepas mahathir" karya H. ALATTAS..*ayat x boleh blah siot..korabg kenal ker dgn penulis tu..x silap aku buku tu kluaran taun 1970an jgaklah,,aku punye edisi prtame.,wah!! edisi prtame tu..gembire abis..siape lepas mahathir,mean siape akn mmrintah slepas tu,,mse taun tu mne org tahu an slepas tu siape akn mmrintah..mmang susah jugak klau nak jadi penulis utk soal politik ni..nyawa dihujung tanduk.ylah silap2 kne bunuh..aq bace buku tu dgn pnuh perasaan,ade trselit sdikit name dato Anwar ibrahim..
Yang paling best ade plak gmbar PM kite skang mse muda,,ensem gaklah..zaman2 pop yeye..mse tu PM kita dgelar sbg menteri besar mne ek??..x ingat..name tun Abdullah Ahmad Badawi tu x muncul lagi..ok kalau korang nak bace boleh mintak kat aku..aku blum abis bace lagi...heheheheh..


        Ok korang,,tu baru sikit,,ade ga cerite..bgaimne barang yg tiade makne pd korang tetapi ia  bermakna pade aqim.




p/s:ini gambar supaya korang2 ni x lupe aqim..
bolehkan..

salam sejahtera
ikhlas aqim
menulis untuk bercerita

Monday, January 24, 2011

ARTIS PILIHAN MALAYSIA..*poyo sikit

 Hye..Asslamualaikum..you allzz.
  please help me..im headache...please..but utk korang my hand still menaip uk korang juge..ni betul..ok..ikhlas..
    ok,,sabtu lepas,pada pukul 6.30 aku sanggup pergi ke stadium tertutup johor bahru utk menonton konsert lawak...best ok...artis yg hadir seramai 30 org dan akan ditayangkan di astro mustika,,x tau bile akn disiarkan..







      p/s:pic hafiz yg bnyak sbab die sporting...

knsert start,,pda kul 9.00 mlm but pade petang tersebut ade beberapa org artis lain yg dtg,,spt stacy..yeay..jahattt kamu..pekat sgt loghat sabahnyer..then,hafiz dgn membawa awan nyanyoknyer..eh..merepek pulak.awan nano,baru betul,,shahir pun ade..ok..but x mnat sgtlah..gitu2 jelar..pelakon cerita kau & aku yg aqim x kenal..dan cerita klik..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...